Σάββατο 17 Αυγούστου 2013

Όρα τα άνθη της αρχαίας Ατθίδος (Αττικής γλώσσας)

Όρα τα άνθη της αρχαίας Ατθίδος (Αττικής γλώσσας)




   Διαδίδεται ψευδώς από τους Νεοπαγανιστές πως οι Καππαδόκες Πατέρες ήταν πολέμιοι της Εθνικής σοφίας των Ελλήνων. Ο ισχυρισμός τους αυτός δεν ευσταθεί πράγμα το οποίο δείξαμε σε κάποιο από τα προηγούμενα άρθρα του blog μας. Εκεί είδαμε πως οι Καππαδόκες Πατέρες ήταν δεινοί χειριστές της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας και κάτοχοι της Ελληνικής Παιδείας και πως όλα τα καλά στοιχεία της εθνικής σοφίας τα χρησιμοποιούσαν ως εργαλεία τους. Η Παιδεία τους αυτή στην οποία συμπεριλαμβάνεται η άριστη γνώση της αρχαίας Ελληνικής γλώσσας και η ρητορική τέχνη, τους χρησίμευσε στο αγώνα τους κατά των Ειδωλολατρών και των κάθε είδους Αιρετικών της εποχής τους.

   Οι Εθνικοί, ως φυσικό επακόλουθο της σπουδής τους στις ρητορικές σχολές, γνώριζαν πολύ καλά την Αρχαία Ελληνική γλώσσα καθώς και τη ρητορική τέχνη. 

   Δυστυχώς η καλλιέργεια του ρητορικού λόγου δεν ήταν μοναδικό προσόν των Καππαδοκών και των Εθνικών.Την καλλιέπεια του λόγου την χρησιμοποιούσαν και οι Αιρετικοί στα κείμενα τους προσπαθώντας να κάνουν τον λόγο τους πιό ελκυστικό και στομφώδη ώστε να τραβήξουν τους ακροατές τους και να τους παρασύρουν στην πλάνη. 


   Οι Αιρεσιάρχες της εποχής τους, σε αντίθεση με τους σημερινούς, ήταν και αυτοί δεινοί χειριστές της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας, σε σημείο που η κατάρτιση τους αυτή αναγνωρίζεται από τους Καππαδόκες Πατέρες και σημειώνεται μέσα στα έργα τους. 

  Ο Γρηγόριος Νύσσης αναφερόμενος στα γραπτά του Αιρεσιάρχη Ευνομίου εκφράζει τον "θαυμασμό" του ως προς τον χειρισμό του λόγου εκ μέρους του Αιρεσιάρχη, ο οποίος στόλισε τον Αιρετικό λόγο του με τα άνθη της αρχαίας αττικής γλώσσας "τα άνθη της αρχαίας Ατθίδος (Ατθίς = αττική γλώσσα)" προσπαθώντας να τραβήξει την προσοχή των αναγνωστών. 

   Καλεί τον αναγνώστη να προσέξει με πόση μαεστρία έχει επενδύσει το λόγο του ο Αιρεσιάρχης , τόσο που με τη βοήθεια της σύνταξης του λόγου ξεχωρίζει το "λείον και κατεστιλβωμένον της λέξεως!""Όρα τα άνθη της αρχαίας Ατθίδος, ως επαστράπτει τη συντάξει του λόγου το λείον και κατεστιλβωμένον της λέξεως! Ως γλαφυρώς και ποικίλως τη ώρα του λόγου περιανθίζεται!. Γρηγορίου Νύσσης, Κατά Ευνομίου,PG 45,399B.

  Σε άλλο σημείο του Αντιρρητικού λόγου του, ο Γρηγόριος Νύσσης αποκαλεί τον Ευνόμιο τρίβωνα των λόγων "...τουτονί δε και άλλως μεν τρίβωνα λόγων είναι στο χάζομαι͵ προς αυτήν βλέπων την περί το δόγμα τριβήν...". Γρηγορίου Νύσσης Α' Ευνομίου. PG 45,252.B

   Ο λόγος του Ευνομίου είναι "λουστραρισμένος- κατεστιλβωμένος" συλλαβή προς συλλαβή, σε τέτοιο σημείο που ο Μ.Βασίλειος αναγνωρίζει πως η γλωσσική καλλιέπεια της αρχαίας Ελληνικής γλώσσας και η έξωθεν σοφία που κατέχει ο Ευνόμιος είναι αυτά τα στοιχεία που κάνουν τον Ευνόμιο "τεχνολόγο των συλλαβών"!."Ότι εκ της έξωθεν σοφίας η περί των συλλαβών τεχνολογία''. Μ.Βασιλείου, Περί του Αγίου Πνεύματος προς Αμφιλόχιον, PG32,76A.

  Η τεχνολογία των συλλαβών και των ρημάτων που χρησιμοποιείται στα γραπτά του Ευνομίου είναι αιτία παρεκκλήσεως και πρόξενος διαστροφής από την Ορθή Πίστη."Και τοιαύταις τισί τεχνολογίαις ρημάτων το απλούν και ακατάσκευον της πίστεως διαστρέφουσιν". Ένθ, ανωτ. PG 32,88A.

   Για τον Μ.Βασίλειο, ο Ευνόμιος έχει επιλέξει συνηδειτά την παραποίηση της Αλήθειας και έτσι δεν αρκείται να μείνει στην  απλή να ανεπιτήδευτη πίστη, αλλά την επενδύει με τεχνικούς και σεσοφισμένους λόγους με αποτέλεσμα να διαστρέφει την Αλήθεια κατά το δοκούν. "ότι μεν γαρ ουκ οίεται δειν τη απλή και ανεπιτηδεύτω πίστει των πολλών εμμένειν, αλλά τεχνικοίς τισι και σεσοφισμένοις λόγοις πάλιν προς το δοκούν εαυτώ παρακρούεσθαι την αλήθειαν, ικανώς εξ΄ων είπεν εδήλωσεν".Κατά Ευνομίου,PG 29B,653A.

     Το αποτέλεσμα της τεχνολογίας των συλλαβών που χρησιμοποιείται στον Αιρετικό λόγο, είναι η ασάφεια και οι ομιχλώδεις φράσεις στο κείμενο των αιρετικών με αποτέλεσμα την μη ακριβή αντιστοιχία λέξεων και νοημάτων. Αυτή η τακτική των αιρετικών, της μη σωστής αντιστοιχίας λέξεων - νοημάτων, κάνει το κέιμενό τους δύσκολο και ακατανόητο ώστε να  αποφευχθεί ο κάθε  εξονυχιστικός έλεγχός του.

Σε αντίθεση με τον Ευνόμιο, η διδασκαλία του Αγίου Πνεύματος για τον Μ.Βασίλειο δεν χρειάζεται την τεχνολογία των συλλαβών. Είναι απλή και ατεχνολόγητη. "Τα αύτα μαθόντες και θαυμάσαντες ούτοι τα εκ της ματαιότητος και κενής απάτης παρατηρήματα͵ και επί την απλήν και ατεχνολόγητον του Πνεύματος διδασκαλίαν μετακομίζουσιν͵ εις ελάττωσιν μεν του Θεού Λογου͵  αθέτησιν δε του αγίου Πνεύματος" Ένθ,ανωτ.PG 32,76 C.

Και ο Γρηγόριος Νύσσης θεωρεί πως η Θεία δύναμις είναι "ατεχνολόγητος και ακατάλυπτος""...η του θεού δύναμις και ενέργεια ακατάληπτός εστι και ατεχνολόγητος". Γρηγορίου Νύσσης. Εις την Ημέραν των Φώτων, PG 46, 583D. 

 Η τεχνολογία των λέξεων όταν αναφέρεται σε όρους της Πίστεως διασαλεύει το Νόημά της. Γι'αυτό και ο Μ.Βασίλειος σημειώνει πως δεν γνωρίζει τεχνολογίες των λέξων, αλλά ούτε και ζηλεύει αυτούς που τις γνωρίζουν. "Ούτε γαρ ίσμεν τεχνολογίας λέξεων͵ ούτε τους ειδότας ζηλούμεν" Μ.Βασιλείου  Ανατρεπτικός του Απολογητικού του δυσσεβούς Ευνομίου. PG 29B,532C.

   Η κατοχή της τεχνολογίας των λέξεων καταφρονεί τα δόγματα των Πατέρων, τις Αποστολικές Παραδόσεις και εισάγει στην Εκκλησία εφευρέματα νεωτέρων ανθρώπων. Καταπεφρόνηται τα των Πατέρων δόγματα͵ αποστολικαί παραδόσεις εξουθένηνται͵ νεωτέρων ανθρώπων εφευρέματα ταις Εκκλησίαις εμπολιτεύεται· τεχνολογούσι λοιπόν͵ ου θεολογούσιν οι άνθρωποι". PG 32, Μ.Βασιλείου EPISTOLA XCPG 32,473B.


Το συμπέρασμα που βγαίνει αντελώς αβίαστα είναι το εξής: H Αρχαία Ελληνική γλώσσα ήταν βασικό εργαλείο προφορικού και γραπτού λόγου εκείνη την εποχή, το οποίο χρησιμοποιούνταν από  όλους ανεξαρτήτου Πίστεως.

1 σχόλιο:

  1. Δεν έχετε βάλει την ΠΗΓΗ και το κάνετε επανελειμένως.
    ΠΗΓΗ: http://thematorthodoxtheolog.blogspot.gr/2012/03/blog-post.html

    Θέματα Ορθοδόξου Θεολογίας...
    http://thematorthodoxtheolog.blogspot.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή